|

Egyéni TSMT terápia

Vajon megfelelően fejlődik-e gyermekünk? Ez számos esetben az óvodai nevelés alatt derül ki. Habár a nagyobb fejlődésbéli hiányosságok már korábban feltűnnek (megkésett beszéd-, illetve mozgásfejlődés, pszicho motoros zavarok, figyelemzavarok, viselkedészavarok).

Ugyanakkor előfordul, hogy a kisebb lemaradások és az esetleges tünetváltások rejtve maradnak. A hiányosságok pótlására nem, vagy később, közvetlenül az iskolát megelőzően, rosszabb esetben az iskolai tanulmányok megkezdése után kerül sor. Ez azért jelent problémát, mert az idegrendszer főként tizenkét éves korig formálható.

Jó néhány dolognak kell megfelelően működnie ahhoz, hogy hatékonyak legyünk a mindennapokban az óvodában, iskolában, munkahelyen. A tanulásunk alapja a központi idegrendszer. Az eltérő viselkedés a gyermekek érzékelésében, figyelmi képességeikben, mozgásukban, érzelmi életükben mutatkozik meg.

Tünetek:

  • alvászavar,
  • nyugtalanság,
  • az ételekben való válogatás,
  • hisztirohamok,
  • lábujjhegyen járás,
  • megkésett beszédfejlődés,
  • a gyermek nem tudja kirakni a kirakókat,
  • nem érdekli a mese,
  • nem lehet lekötni a figyelmét,
  • a kanalat marokra fogja,
  • nem szeret rajzolni,
  • nem tud labdát pattogtatni,
  • fél egyedül elaludni,
  • ingerkeresés – ami miatt sokszor kerül a gyermek veszélyes helyzetbe, ajtóra, szekrényre mászik -, vagy épp ellenkezőleg: sokat ül egyhelyben.

A tünetek megjelenésével, érzékelésével a családban szorongás, illetve kérdések merülhetnek fel, melyek hatnak a mindennapjaikra.

Amennyiben a háttérben idegrendszeri éretlenség áll, hatékony segítségként alkalmazható az egyéni Tervezett Szenzomotoros Tréning – TSMT-I, mely az alapok rendbetételét segíti. Célszerű ezzel kezdeni, mert a további fejlesztések, gondolva a finommotorika fejlesztésére, a logopédiára, a feladatlapok kitöltésére, mindezek a jól működő szenzomotoros képességekre épülnek.

A TSMT-I terápia célja az organikus éretlenség következtében kialakult tünetek csökkentése. A kezelés három hónapos kortól alkalmazható. Az első három alkalom alatt aktív mozgást tanul a gyermek, a terápián egyénileg, a szülővel együtt vesz részt.

Miben tud segíteni a TSMT-I?

TSMT-I során olyan gyakorlatokat alkalmazunk, melyek a gyermekek idegrendszerére vannak hatással, hiszen olyan érzékelési csatornákat vesz célba, amely a gyermek mozgásfejlődése során meghatározó jelentőséggel bírnak.

Ilyen érzékelési csatorna például az egyensúlyi (vesztibuláris) rendszer, amely az egyensúly és a testhelyzetek érzékeléséért felelős. Az egyensúlyi rendszer a belső fülben található, és folyadékot tartalmaz. Ezt a folyadékot a torna során változatos formában mozgatjuk és így tudunk hatni a gyermekek idegrendszerére.

A terápia segít a részképességek fejlesztésében, de komoly segítséget jelent a különféle problémákkal küzdő gyerekek számára is.

Kifejezetten ajánlott felkeresni a TSMT-I terapeutát, ha a gyermek
  • Mozgásában és beszédében megkésett, eltérő fejlődésmenetet mutat.
  • Hiperaktív vagy éppen túlságosan passzív.
  • Mozgásban ügyetlen.
  • Figyelemzavaros.
  • Tanulási, magatartási, beilleszkedési zavarokkal küzd.
  • A sikeres iskolai beválásban rizikós (koraszülöttek, ikrek).
  • Súlyos beszédhibás.
  • Egyensúly-zavarral küzd.
  • Szülés során fellépő oxigénhiányos állapot lépett fel.
Az alábbi változások érhetők el a TSMT-I alkalmazása során:
  • Fejlődik az érzékelés, észlelés.
  • A térbeli tájékozódás. 
  • A testvázlat.
  • A figyelem jobb irányíthatósága.
  • A laterialitás – melyik oldala domináns a gyermeknek?
  • A koncentrációs képesség.
  • A szerialitás.
  • A ritmusérzék.
Mi történik a TSMT-I terápiákon?

Változatos eszközök használatával (nagylabda, billenő lap, body-roll, labda, gördeszka, stb.) meghatározott mozgásokat, gyakorlatokat végzünk. Ezekkel a játékos eszközökkel érdekesebbé és hatékonyabbá válik a fejlesztés, amelyeket a gyermekek nagyon kedvelnek és ezáltal szívesen vesznek részt a feladatokban.

A mondókákkal, énekekkel kísért feladatvégzés kapcsán fejlődik a gyermekek kommunikációja és anyanyelvi készsége is.

A terápia egyéni és megkezdése előtt minden esetben felmérés előzi meg. Pontos diagnosztika segítségével gyermeke személyre szabottan, számára tervezett feladatsorokat kap.

A felmérés:
  • Megmutatja, hogy a gyermek teljesítményproblémáinak oka organikus-e?
  • Objektív, a vizsgálat eredményét százalékban adja meg.
  • Iskolai beválást/beilleszkedést képes előre vetíteni.
  • 40-45 perc alatt elvégezhető egy felmérés, melyen a szülő is részt vesz.
  • Megmutatja a jelenlegi állapotot és a változás mértékét is.
  • 5 éves kortól felvehető az Állapot- és mozgásvizsgálat. Előtte egyéb, speciális mérőeszközöket alkalmazunk.
  • Elmarad a teljesítményszorongás, mert nagyrészt nonverbális és utánzáson alapul a feladatok végrehajtása.
 A felmérés a következő területeket vizsgálja:
  1. Idegrendszer érettsége
  2. Mozgásvizsgálat
  3. Testvázlat, térbeli tájékozódás, lateralitás (oldal dominancia)
  4. Tapintásérzékelési terület (taktilis)
  5. Ritmusvizsgálat

A vizsgálat eredménye alapján meghatározható, hogy van-e elmaradás, az milyen mértékű, és a százalékban kimutatott teljesítmény objektíven tükrözi a gyermek aktuális érettségét.

A vizsgálat eredménye alapján megtudjuk, hogy a gyermeknek szüksége van-e valamilyen fejlesztésre. Ha igen, az eredmények azt is megmutatják, hogy egyéni, vagy csoportos formában érdemes megkezdeni a terápiát.

Miként mutatja meg az iskolai beválást a TSMT-I?

Ha gyermeke betöltötte az 5 éves kort és az alábbiakat tapasztalja, nagy a valószínűsége, hogy gyermeke esetében kérdéses az iskolai beválás. Ezeken a tüneteken segíthet a TSMT-I terápia:

  • Rövid ideig tartó, könnyen elterelhető figyelem.
  • Alacsony szintű vagy hibás mozgáskoordináció.
  • Éretlen egyensúlyérzék.
  • Szinte leállíthatatlan „mozgáséhség”.
  • Rossz térbeli tájékozódás.
  • Lateralitás (jobb-bal irányok) hiányos ismerete.
  • Nem tetsző feladat helyzetek feladása.
  • Rövid ideig tartó, könnyen elterelhető figyelem.
A TSMT-I terápia célja:
  • Az idegrendszer éretlen működésének magasabb szintű szabályozása – kóros együtt mozgások integrálása, szemmozgások szabályozása.
  • Mozgáskoordináció fejlesztése – a mozgástervezés és a motoros kreativitás, ritmusérzék javítása.
  • Kognitív feladatok fejlesztése – beszédfejlődés, gondolkodás fejlődése, emlékezeti funkciók, tartós figyelem kialakítása.
  • Szociális viszonyok javítása – feladattudat, önfegyelem, beilleszkedés.
  • Érzelmi kapcsolatok, kötődések kialakítása – közös sikerek, bizalom egymásban.

Ha a szenzoros fejlődés rendben zajlik, illetve a terápia során javul, úgy ráépülhet a szem-kéz koordináció (labda elkapása), a szemmozgás szabályozása (például olvasáskor), a testtartás (megelőzve a gerincferdülést), a hallással kapcsolatos nyelvi készségek (logopédiai problémák), a figyelmi funkciók (hiányosságot tapasztalunk ADHD esetén). Ha nehezen megy az olvasás, az írás, illetve nehezen koncentrál, akkor olykor nem elég az olvasást, írást gyakorolni, hanem meg kell nézni az alsóbb szinteket, amelyekre mindez épül.

A legjobb, ha időben felfedezi a környezet a gyermek nehéz helyzetét és hatékony segítséget nyújt, megelőzve, hogy a fennálló problémák elmélyüljenek és pszichés megbetegedések forrásává váljanak.

Szárnóczki Éva – TSMT-I terapeuta
Tel.: 30-977-0884

 

Similar Posts